משחקת באוכל

בישול טבעוני וצבעוני ממטבח קטן ועירוני

ירוק אבל מתוק: שייק מלונענע

כתבה: שרה  •  31 באוקטובר 2012  •  3 תגובות

עכשיו כשאנחנו כבר אחרי "אחרי החגים" – אחרי שהתענגנו על גלילי לזניה, זללנו בורקס וקינחנו בפנה קוטה ובטפיוקה - הגיע הזמן למשהו סופר-בריא, אבל גם טעים ומספק בדרכו שלו.

 

 

כנראה שלעולם לא אשכח את הפעם הראשונה בחיי שהכנתי שייק ירוק. זה היה כל כך טרואמתי שאני אפילו לא יודעת אם אני יכולה לספר לכם על זה. אני חושבת שאם אכתוב על זה, זה יכול לעזור לי להתמודד, ואולי גם לעזור לאחרים שנמצאים במצב דומה. אז רגע, הולכת להביא טישו.

 

כולם כבר יודעים ששייקים ירוקים זה טרנד בריאותי לוהט – שמצליח, בניגוד להרבה טרנדים בריאותיים לוהטים אחרים, להחזיק מעמד כבר די הרבה זמן. למה לא, בעצם? אם יש קונצנזוס אחד בעולם התזונה, זה כנראה שעלים ירוקים זה בריא. פירות? בריא. ירקות? בריא. לזרוק הכל לבלנדר וללחוץ על כפתור ההפעלה? מהיר וקל. מה רע?

למרות שבאופן כללי אני לא כל כך אדם של טרנדים בריאותיים, ראיתי כמה סרטונים וקראתי קצת על שייקים ירוקים וזה היה נשמע כמו משהו שכדאי לנסות. קודם כל, החלטתי משום מה שאני חייבת מסחטה לפירות וירקות קשים, כי אם כבר שייקים ירוקים, אז עד הסוף. עם זאת, היה נראה שבשלב זה של הטרנד החדש שלי לא כדאי להשקיע יותר מדי במסחטה רצינית, אז קניתי את הזולה ביותר שמצאתי. הגעתי הביתה עם המסחטה ועם כמה קילוגרמים של ירקות, פירות ועלים, ומייד ניגשתי לעבודה.

התחלתי מלסחוט גזר. קילפתי גזר אחד ושמתי אותו במסחטה. היא עשתה הרבה רעש ויצאו ארבע טיפות מיץ. קילפתי ושמתי עוד חמישה גזרים במסחטה. יצאו עוד עשרים טיפות מיץ, פחות או יותר.

שמתי סלק במסחטה. וג'ינג'ר. וסלרי. יצאו עוד שבע טיפות מיץ.

התחלתי לחשוב שאולי זאת לא דרך ממש נבונה לצרוך ירקות כמו גזר וסלק. אבל לא, לא התייאשתי. סחטתי גם תפוח אחד ואגס אחד, ואפילו זכרתי לסחוט לימון במסחטה הידנית הקטנה שלי ולערבב עם טיפות המיץ במסחטה, כי מיץ תפוחים ואגסים משנה צבע במגע עם האויר. ולא היינו רוצים שזה יקרה, חלילה.

בשלב זה, מזגתי בזהירות את המיץ לתוך הבלנדר (שלא תתבזבז אף טיפה, חלילה, אחרי שהשקעתי כל כך הרבה עבודה בכף וחצי מיץ) והוספתי פירות. איזה? לא זוכרת. אפרסק אולי? נקטרינה? תותים אפילו? נדמה לי ששמתי גם מלפפון או שניים, ככה בשביל הבריאות. ועלים ירוקים. הרבה. בסרטים רואים את האנשים השמחים והבוהקים מכינים שייקים מהמון-המון עלים, אז זה היה נראה כמו רעיון טוב. יש פטרוליזיה? לבלנדר! חסה? היא בטח לא תשפיע על הטעם יותר מדי, אז אפשר להוסיף ממש המון! יש במקרה קייל במקרר? יה, בייבי! זה בדיוק מה שצריך בשביל להפוך את השייק שלי לסופר-דופר-ירוק וסופר-סופר-דופר-דופר-בריא. הכל לבלנדר! הכלללל!!!

ואז לחצתי על כפתור ההפעלה.

תוך מספר רגעים, התאכזבתי קשות לגלות שכשמדברים על "שייק ירוק" לא מתכוונים בכלל לצבע שלו. אם היה מדובר בצבע, היה צריך לקרוא לו "שייק בצבע הכי פחות מעורר תאבון שראיתי אי פעם".

 ואז טעמתי אותו.

ואז הבנתי שאין שום סיכוי שאני שותה את הדבר הזה.

ואז מצאתי את עצמי עומדת באמצע מטבח מלא בכל מיני קליפות וגבעולים ירוקים למיניהם, עם 641 חלקי פלסטיק של מסחטה זולה ומטופשת שאת כולם צריך עכשיו לשטוף, עם בלנדר שגם אותו צריך לשטוף, ועם כיור סתום מליטר וחצי של שייק דוחה במיוחד. שלא לדבר על הבזבוז הנוראי של עשרות פירות וירקות תמימים שמעולם לא עשו שום דבר רע לאף אחד.

ואז החלטתי לא להכין שייקים ירוקים יותר לעולם.

 

למזלנו, באיזשהו שלב החלטתי – באופטימיות מאוד זהירה – לתת להם הזדמנות שניה.

 

 

אז מה למדנו פה, בעצם?

1. אם חשוב לכם הגוון הירוק האסתטי של השייק ואתם מתכוונים לשלב בו עלים, כדאי להקפיד על פירות/ירקות שהצבע שלהם ירוק. (אם זה לא חשוב לכם זה גם בסדר, אבל אל תגידו שלא אמרתי.)

2. לעולם אל תקנו מסחטת מיצים זולה. למעשה, כפי שיעידו 641 חלקי פלסטיק משונים שמסתובבים במטבח שלי ללא מטרה, הגעתי למסקנה שמסחטת פירות וירקות קשים זה דבר די מיותר במטבח, אלא אם אתם ממש ממש אוהבים מיץ גזר או סלק. מבחינה בריאותית, המסחטה – שלא כמו בלנדר – מפשיטה מהירקות ומהפירות את כל הסיבים הבריאים ומשאירה בעיקר את הסוכר. צריכת ירקות ופירות בצורה כזאת היא גם סופר-דופר-לא-חסכונית. אני ממליצה להוסיף את הגזר לסלט בשלמותו, ולהתפנק מדי פעם במיץ גזר כשאוכלים בחוץ.

3. שייק ירוק בעצם אמור להיות דבר פשוט ומהיר להכנה, לא משהו שמצריך עבודה של שעה ואחר כך עוד שעתיים בניקיון המטבח (לא, באמת). בהחלט אפשר להסתפק ב3-4 רכיבים ולא להסתבך יותר מדי.

4. יש אנשים שיגידו לכם שהעלים הירוקים לא משפיעים בכלל על הטעם של השייק. אני מצטערת להיות זאת שמבשרת לכם שהם משקרים. במיוחד בפעמים הראשונות, כדאי להשתמש בעלים טעימים שהולכים טוב עם מתוק. נענע זה מעולה. גם בזיליקום עובד נפלא, אבל זה כבר נושא למתכון אחר. אם רוצים להיות הרפתקנים עם קייל, חסה, כוסברה או לאיודעתמה, כדאי להוסיף אותם לשייק בהדרגה ולראות אם אוהבים את זה. אם לא אוהבים את זה, יש אנשים שטוענים שאפשר להתרגל לטעם עם הזמן, ושכדאי, כי זה עד כדי כך בריא. אישית, אני נוטה להאמין שאם משהו אמור להיות עד כדי כך בריא, הוא יהיה מטבעו גם טעים וגם נעים לעין, לא משהו שצריך לאלץ את עצמנו להתרגל אליו.

5. אני לא תזונאית ולא מתיימרת להיות, אז זה בסדר לקחת את דבריי בערבון מוגבל. אם אני יכולה לומר דבר אחד בטוח על השייק שבמתכון, זה שהוא טעים. באמת. לכו על זה.

 

 

רכיבים: (יצא לי כ-750 מ"ל שייק – זה די משביע ויכול להספיק לאדם אחד כארוחה שלמה)

1/2 מלון ירוק בגודל בינוני, נקי מקליפה וגרעינים, חתוך לקוביות (כ-3 כוסות קוביות). כדאי שיהיה קר מהמקרר.

אגס אחד, שטוף וחתוך לקוביות

כוס עלי נענע טריים, שטופים

מיץ מ-1/2 ליים (או כף מיץ לימון)

1/2 כוס מים מינרליים קרים

 

תוספות אופציונליות:

אם אתם במצב רוח בריא במיוחד – כף זרעי פשתן טחונים.

אם אתם לא במצב רוח בריא במיוחד – שוט או שניים של רום יהפכו את השייק לגרסה מתקתקה של מוחיטו.

 

הכנה:

זורקים הכל לבלנדר. לוחצים על כפתור ההפעלה.

 

 

3 תגובות על “ירוק אבל מתוק: שייק מלונענע

  1. Tal Gaash says:

    יאמי.
    אבל אני רוצה להציל את כבודה של מסחטת המיצים… לי יש אחת מעולה שקיבלתי במתנה לפני 18 שנה כשהפכתי לאמא… והמתכון שהולך ממש טוב הוא תפוח ירוק+2מלפפונים+חסה=כוס ענקית של מיץ ירוק טעים.
    זה הרבה פחות מתוק מהמתכון המגרה שלך, אבל מצוין כמשקה בוקר מרענן. תכלס הטעם הדומיננטי הוא של התפוח.
    ולגבי מיץ גזר – המוצקים שיוצאים מהמכונה הם בסיס מצוין לעוגה

  2. Pingback: פאי תרד, גבינת סויה ואגוזי מלך « משחקת באוכל

  3. אאא says:

    אכן אובססיה לנענע.

    חבל שחלק מהקוראים שלך ננעפובים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

Connect with Facebook

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>